I har nok opdaget det.

Jeg er her i september blevet certificeret i emotionelle kundetyper for at blive endnu bedre til at sikre en solid markedsføring og stabil synlighed for mine kunder.
Og I skal selvfølgelig indvies i, hvad det præcist er, jeg er blevet klogere på.
Ved første øjekast kan markedsføring baseret på følelser og emotioner måske lyde lidt flyvsk og langhåret - for vi køber jo noget, fordi vi har brug for det, ikk?
Eller gør vi….?.

Historisk og videnskabeligt funderet

Faktisk var Hippokrates allerede 400 år f. kr. i gang med at inddele mennesker efter, hvordan de så på verden ud fra deres temperament. Og endda med 4 typer, som ligner dem, der ligger til grund for de emotionelle kundetyper.
Siden da har mange andre inden for videnskaben kigget på mennesket og ikke mindst vores købevaner fra samme vinkel. Nemlig hvilke emotionelle beslutningsprocesser, som ligger til grund, når vi foretager et køb.
Når vi foretager et køb, sker det, fordi et produkt eller en ydelse opfylder følgende 3 krav:
1: Det, jeg siger om mig selv.
Når et produkt passer på eller bidrager til den måde, jeg beskriver mig selv, opstår et behov for produktet, fordi min identitetsfortælling ved købet af produktet bliver stærkere.
2: Den gode mavefornemmelse.
Vi kender det alle sammen, det der med bare at have en fornemmelse af, at det skal være det her. Fordi det giver en helt naturlig mening.
3: Logikken.
Der skal selvfølgelig også være logiske grunde, før vi vælger at købe noget. Vi køber jo ikke en liter mælk, hvis ikke vi er ved at løbe tør.
Men de andre 2 grunde kan godt være afgørende for, hvilken type mælk vi køber. Tager vi den klassiske sødmælk eller den lettere minimælk? Er vi til den økologiske variant eller måske soyamælken?
Det er alt sammen valg, som afgøres af, hvordan vi ser os selv og vores mavefornemmelse i forhold til det enkelte produkt.

Spred hagl eller fokus

Nu sidder du måske med spørgsmålet, om du ikke ” bare” kan markedsføre dig til alle sammen og få dem alle sammen til at drikke sødmælk.
Og jeg forstår, hvorfor du spørger, for vi synes jo alle sammen, at netop vores produkt kan bruges af alle.
Men hvis vi skal være helt ærlige, får vi så soyamælk-drikkeren til at købe sødmælk?
Nej vel?
I hvert fald ikke hvis vi forsøger at sælge sødmælk med den samme identitetsfortælling og mavefornemmelse, som vi sælger soyamælken med.
Med nu er det heldigvis sådan, at der findes lidt af dem alle i os alle.
Så hvis vi har fokus på den fortælling og mavefornemmelse, som ligger bag købet af sødmælken, så vil vi ramme noget i flere, end hvis vi forsøger på at ramme alle fortællinger og mavefornemmelser på en gang.
Så rammer vi nemlig ingen overhovedet.
Og jo selvfølgelig vil der være nogen, man skyder ved siden af, men det er da bedre end slet ingen.

Hvad kan du så bruge det til?

Som kunde hos Midtjysk Markedsføring har du mulighed for både at få rådgivning og fast hjælp i din virksomhed, som har rod i disse ældgamle tanker omkring, hvordan vi fungerer som mennesker.
Det gør, at den markedsføring du laver i samarbejde med os ikke bare er baseret på mavefornemmelse og hvad, der virker rigtigt, men hele vejen igennem er funderet i solid viden.
Du kan læse mere om, hvad vi her hos Midtjysk Markedsføring kan tilbyde dig lige her.