Ja, det er faktisk et ret godt spørgsmål, for hvis vi er helt ærlige, så er det jo ikke noget man SKAL.
Sagen er den, at selvom det er et ret godt spørgsmål, så findes der et meget simpelt svar. Men inden du får det, så kigger vi lige på, fordelene og ulemperne ved at bruge annoncer på Facebook.

1. Rækkevidde

En af de væsentligste ting, som betalte annoncer giver dig som virksomhed, er en større rækkevidde og eksponering. Det betyder, at du har mulighed for at komme ud over dit normale publikum, og ud til nogle mennesker, som måske ikke har kendskab til din virksomhed. Det giver dig ikke bare en større kendsskabsgrad, men giver dig også flere mulige kunder.

2. Målgruppe

Når du annoncerer på Facebook og Instagram, har du mulighed for, at komme ud til de folk du gerne vil, med det budskab du gerne vil, når du gerne vil. Det betyder at du ikke er afhængelig af, at folk går ind på din virksomhedsside.

3. Effekten af annoncerne

Facebook giver dig også muligheden, for at måle effekten af dine annoncer. Det betyder, at du kan se præcis, hvad du får ud af den enkelte annonce. Facebook tilbyder dig, at lave mange forskellige slags annoncer som bl.a.:

Billedeannonce
billed annoce
Videoannonce
Videoannoncer
Karuselannonce
- Karrusselannoncer
Samling af produkter
Annoncer for samlinger af produkter

Ved at afprøve forskellige, kan du vurdere om effekten ved din annonce, er den ønskede, eller om du burde prøve en anden type annonce til den målgruppe.

Der er uden tvivl mange fordele ved at bruge annoncer på både Facebook og Instagram.
Men der er selvfølgelig også nogle faktorer, som du skal tage højde for.

For både Facebook og Instagram’s vedkommende gælder nemlig det, at ligeså snart du har offentliggjort, din annonce, dit opslag, eller noget helt tredje, har du ikke længere kontrollen over det.

Du kan ikke bestemme, hvem der kommenterer, syntes godt om, eller deler dit indhold. Derfor bliver du også nødt til at forvente, at du kan få både positiv og negativ feedback. Det er en del, af det, at være virksomhed på Facebook.

Så hvorfor betale for annoncer på sociale medier?

Det helt enkle svar er:

Fordi det kan give din virksomhed en større rækkevidde og styrke din virksomhed.

Hvis du gerne vil blive klogere på, hvordan du bedst bruger de sociale medier i din virksomhed, er en af vores rådgivningspakker den rette løsning for dig.
Dem kan du læse meget mere om her