Du har sikkert hørt masser af gange, at det er vigtigt at vide, hvem du kommunikerer til i din markedsføring.

Måske har jeg fortalt dig det, hvis du har været til rådgivning nede hos mig.

Og hvorfor er det så vigtigt?

Jo det er det, fordi der er mange brikker, der skal være på plads i puslespillet, for at vi får skabt netop den fortælling om vores virksomhed, som får vores kunder til at købe - og ikke mindst komme igen.

Hvis du har fulgt med her på siden, eller været nede hos mig til rådgivning eller lign, så ved du nok, at jeg er certificeret i, og arbejder ud fra en metode kaldet Emotionelle Kundetyper®.
Metoden er en forskningsbaseret metode til at vide, hvordan vi som virksomheder henvender bedst os til vores kunder.

Der hvor forskellen fra andre segmenteringsmetoder er, at med Emotionelle Kundetyper® får vi konkret og praktisk viden om, hvordan vi skal forholde os i vores markedsføring.

Vi kender alle de metoder, hvor vi kan segmentere os mod en målgruppe efter ting som køn, alder og måske interesser. Hvilket er meget fint, hvis vi skal sætte en Facebook annonces rækkevidde op. Men det fortæller os ikke noget om indholdet i annoncen.

Og det er det Emotionelle Kundetyper® giver os. Ved at bruge denne metode, ved vi helt præcist:

  • Hvilke ord vi skal bruge.
  • Hvilken type billede vi skal bruge.
  • Hvilken information de har brug for.
  • Om teksten skal være lang eller kort.
  • Hvordan det grafiske udtryk skal være
  • Og mange andre spørgsmål som normalt ville være svære at svare på.

Men hvordan kan vi så vide os så sikre ud fra en enkelt metode?

Det kan vi på grund af 3 ting, som mange års forskning og undersøgelser har vist os:

1. Når vi foretager et køb, tages langt over størstedelen af beslutningerne på baggrund af nogle emotionelle faktorer.
2. Alt efter hvem vi er, og hvad vi skal købe, er det meget forskelligt, hvad der skal til, for at vi får lyst til at købe produktet.
3. Vi, med vores markedsføring, kan påvirke en lang række emotionelle faktorer hos den enkelte kundetype, som muliggør og afkorter købsrejsen.

 

Jeg ved godt at alt det her med emotioner og følelser omkring et køb, kan virke lidt langhåret. Men her er det vigtigt at forstå at der med følelser, ikke kun menes varme lyserøde følelser som kærlighed, eller tunge følelser som sorg.

Her er i stedet tale om den tryghed vi får når vi køber en forsikring, den følelse af at gøre noget godt for vores barn, ved at købe ordentligt fodtøj til dem, eller følelsen af at være foran og få noget effektivt ud af dem, når vi sætter vores opsparing i aktier og obligationer.

Den opmærksomme læser, som har læst mine andre artikler om kundetyperne, vil måske opdage at jeg der tog udgangspunkt i 3 ud ad 4 kundetyper, for at komme med det eksempel.
Hvis dette er første gang du hører om kundetyper, så kan du sikkert, efter at have læst resten, få øje på hvilke 3 typer jeg her tog udgangspunkt i.

Der findes nemlig 4 kundetyper, som vi alle overordnet kan inddeles i.

Rød, gul, blå, grøn.

Hver kundetype er drevet af hver sin identitetsfortælling, som tager udgangspunkt i hver sin følelse.

Landkort-emotionelle-kundetyper-2

Herunder vil jeg vise jer 4 forskellige opslag, som er lavet for at stimulere identitetsfortællingen hos hver af de 4 kundetyper, og dermed påvirke deres købelyst.

Jeg tager udgangspunkt i et opslag for mine arbejdsaftner, som jeg holder en gang om måneden. Det skal hertil siges at det i sig selv ikke er et produkt som egner sig lige godt til alle kundetyper.

Men for eksemplets skyld.

Det gør jeg for at vise, hvor forskelligt det kan gøres, og hvor vigtigt det er for din markedsføring at du får specificeret din kundetype - for at undgå at spilde tid og resurser i din markedsføring.

For du vil uden tvivl kunne mærke hvordan du bliver påvirket i forskellig retning af de 4, og nogle vil du måske endda blive helt frastødt af.

grønt opslag
gul opslag
rødt opslag
blå opslag

 

Som du kan se, kan samme produkt kommunikeres på vidt forskellige måder. Og der er sikkert en som virker mere positivt på dig end de andre.

Nu kan det måske her i mit eksempel her virke ret håndgribeligt, hvilket det også er - når først du har fundet frem til netop din kundetype.

Men valget af kundetype er langt fra simpelt.

For at få valgt rigtigt er det nemlig vigtigt at kigge hele vejen rundt om virksomheden, og fra mange vinkler, tage stilling til hvilken type, som i det store perspektiv passer bedst til din virksomhed.

Vil du gerne have hjælp til at få valgt den rette kundetype - og dermed få skabt et solidt fundament for din markedsføring?
Så book en rådgivning hos mig ved at klikke på dette link.

Alt du skal gøre er at vælge rådgivning under kategori, og dernæst vælge den pakke størrelse som passer til dig. Har du kun brug for rådgivning omkring din kundetype, vælger du blot den lille pakke.

Book rådgivning her

Er du i tvivl om, hvorvidt jeg er det rette match til din virksomhed, er du altid velkommen til et gratis kaffemøde, hvor du kan få et godt indtryk af om jeg er den rette løsning til dig.

Book kaffemøde her

 

Har du gættet hvilket opslag som passende til hvilken type?
Se her om du har ret

 

Indtil næste gang - tak for din tid

Helena Ring
Ejer af Midtjysk Markedsføring.