Hos Midtjysk Markedsføring har jeg med min placering i Viborg midt i Jylland

fokus på at være tæt på og tilgængelig for vores kunder.

Vores placering er valgt af praktiske årsager, som er nødvendige for det tætte samarbejde, vi har med vores kunder, men også for at have en god fornemmelse af det lokalsamfund, de markedsfører sig til samt de kunder, det består af.

Hos Midtjysk Markedsføring ser vi en virksomheds målgruppe og kundetyper som fundamentet for deres markedsføring.

Hvem er det, vi taler til?

Hvem er det, som kan, vil eller ønsker at købe vores produkter?

 

Her kan vi trække på flere hundrede års forskning.

Den viser nemlig, at der skal være 3 ting tilstede for at vi, som mennesker er klar til et køb.

 

  1. Når produktet/virksomheden sådan som vi ser os selv.

  2. Når produktet/virksomheden er rigtigt for os.

 3. Når der er et logisk argument for køb af produktet.

Jeg er certificeret i metoden Emotionelle Kundetyper, som arbejder ud fra dette princip. Det er en måde at opdele kundegrupper på, som sikrer at de 3 ovenstående fundamentale ting er på plads, og tager udgangspunkt i et større forskningsstudie, på baggrund af kendte målgruppemodeller, undersøgelser og data. Det er dermed den sikreste måde at sikre flere loyale kunder.

 

Det tager kort sagt udgangspunkt i det hos kunden, som driver købet af produktet, fremfor det ved produktet, som kan drive kunden til et køb. På den måde kommer vi længere ind under huden på vores potentielle kunder.

Helena Ring, ejer af Midtjysk Markedsføring, blev i september 2018 certificeret i emotionelle kundetyper.

Emotionelle kundetyper er et metode udviklet af forsker Sanne Dollerup og direktør Jannie Ilum Gade, som til sammen udgør virksomheden Kundemagneterne ApS.

Metoden bag emotionelle kundetyper består af 4 forskellige kundetyper, som hver har deres identitetsfortælling og følelsesmæssige udgangspunkt for at foretage et køb.

De 4 kundetyper:

De 4 kundetyper defineres af hver deres farve og emotionelle trigger.

     Stimuli
     Velvære
     Dominans
     Sikkerhed

 

Nu tænker du måske: vælger jeg ikke kunder fra ved kun at vælge en kundetype?

Nej, faktisk lige det modsatte.

Vi som mennesker består nemlig af dele af alle kundetyperne i større eller mindre grad. Nogle er måske mere blå, hvor andre er mere gule. Vi starter måske ud som mere røde, mens vi er unge og ender som mere grønne, når vi bliver ældre.

Fælles for os alle er, at vi har alle farver i os.

Der, hvor fordelen for os som virksomheder ligger, er at mennesker indeholder alle farver, derfor har vi muligheden for at fremkalde den farve, vi gerne vil i vores kunder. Nemlig den, som passer til os som virksomhed, til vores produkt og til de logiske argumenter for et køb af vores produkt.

Så hvor du måske troede, at du valgte ¾ fra, vælger du faktisk at stimulere den emotionelle udløser i folk, som passer med dit produkt, og dermed vælger du flere til.

Naturligvis kan vi ikke ramme alle med vores kommunikation.

Men vi kan gøre den mere stabil og sikker at ramme, hvor det er muligt.

Med emotionelle kundetyper som redskab, er du aldrig i tvivl om hvilken retning, din markedsføring skal i.

Viden om hvilken kundetype, som er mest fremtrædende i købsituationen hos din virksomhed, giver dig en sikkerhed for:

    • Hvilke ord og vendinger, der er bedst at bruge i din markedsføring, om det er på sociale medier eller andre steder.

    • Hvilke typer billeder, du skal bruge i din markedsføring.

    • Hvilke kanaler din virksomhed skal markedsføre sig på.

    • Hvilken type kundehåndtering og interaktion med kunderne, som bedst underbygger den kundetype, som er i spil.

 

Det kræver naturligvis, at du og din virksomhed følger de anvisninger, som vi giver på dit forløb hos os.

På et kaffemøde hos Midtjysk Markedsføring kan du blive klogere på hvilken kundetype, som passer til din virksomhed, og om et rådgivnings- eller konsulentforløb passer bedst til dit behov.

 

3 gode grunde til at få defineret virksomhedens kundetype.

  1. Du forstår, hvad der skal til for at opbygge en stabil markedsføring.
  2. Du opnår en større forståelse for dine kunder og hvorfor, de ofte reagerer anderledes, end du selv ville.
  3. Du bliver klar over, hvad der tidligere har været skævt og uklart ved din  markedsføring.

Vi ser frem til at høre fra dig.

Hos Midtjysk Markedsføring arbejder vi hver dag for at sikre en god relation til dine kunder og dermed et godt fundament for din markedsføring.

Ligegyldig om du har brug for praktisk hjælp i hverdagen, eller om du vil rådgives i, hvordan du bedst opbygger markedsføringen i din virksomhed, så har vi den rigtige løsning til dig.

Find den rette løsning til dig her: